Friday, March 03, 2006

Setelah empat bulan....lazimilah wahai diriku..

Hari ini 3 Safar 1427H, aku berjaya menamatkan tilawah al-quran sejak berakhirnya Ramadhan yang lalu...mmm...belum berjaya melepasi sasaran untuk khatam 2 bulan sekali...namun azam perlu diteruskan...hari ini setelah empat bulan berlalu, diharap mampu ku islahkan kualiti kearah sasaran asal...Ya Allah, berilah kekuatan kepada hamba-Mu ini....doa-doa khatam al-Quran yang kubaca selepas solat asar di surau tadi daripada al-Quran kecil yang dihadiahkan oleh temanku amat bermakna dan mendalam sekali maksud2nya..

Moga hari esok lebih baik daripada hari ini...

"Ya Allah, rahmatilah kami dengan al-Quran dan jadikanlah al-Quran itu pemimpin, petunjuk da rahmat. Ya Allah, ingatkanlah kami apa yang telah kami lupakan dari al-Quran. Ajarilah kami dari al-Quran apa yang belum kami ketahui. Berilah kami kemampuan membacanya sepanjang malam dan siang, dan jadikanlah al-Quran itu hujjah bagi kami(dapat menyelamatkan kami) dan jangan Engkau jadi hujjah bagi kami (menyeret kami ke neraka). Dengan rahmat-Mu Ya Allah."

"Aku memohon agar Engkau menjadikan al-Quran sebagai penyubur hati kami, cahaya dada kami, dan pembasmi gundah gulana kami dan jadikan kami termasuk orang-orang yang mencintai al-Quran, yang mana mereka adalah keluarga-Mu dan orang-orang pilihan-Mu Ya Allah."

"Ya Allah jadikanlah kami termasuk orang-orang yang membaca al-Quran kemudian dapat meningkat (kehidupan kami) dan jangan Engkau jadikan kami orang-orang yang membaca al-Quran kemudian kami sengsara.

0 comments:

Pages