Friday, August 11, 2006

Catatan pinggir Jakarta 02

Salam,

Alhamdulillah selesai sudah urusan kerja ana di Jakarta semalam bersama PETRONAS HSE Forum di Hotel Mulia. Banyak networking yang dibina, baik urusan niaga maupun urusan dakwah.

Hari Ahad yang lepas, usai pertemuan dengan Pak Prie, kami berdua menyertai demontrasi sejuta umat menentang kezaliman Israel di jalanraya utama di Jakarta sehingga ke Kedutaan Amerika. Demo yg digerakkan oleh ikhwah PKS dengan kerjasama semua pihak berjalan dengan aman dan berjaya sekali. Satu pengalaman yang cukup menarik dan terharu melihat ribuan anak muda dan remaja turun ke jalanraya membawa sepanduk dan mengiringi dengan slogan "Israel, Israel...hancurkan..hancurkan..serta laungan takbir. PKS juga mampu menggembling golongan ulamak konservatif drpd Muhammadiyyah serta ulama terkenal, A Gym bersama memimpin demo tersebut. Kata Pak Prie, "..keluar berdemonstrasi adalah sebahagian drpd tarbiah kami...nanti masa usrah, kami akan ditanya samada hadir atau tidak ke demo ini!.." Beliau menambah yg demo ini dibuat serentak di bandar2 besar di seluruh Indonesia. Pengundi yg mengundi mereka di dalam PEMILU yang terakhir ialah 10 juta ( ie hampir 5% drpd keseluruhan penduduk Indonesia). Ana berkira-kira kalau 5% di Malaysia menyamai 1 juta....jauh lagi utk kita. Ahli Parlimen PKS ketika ini seramai 44 orang dan 3 org dilantik sebagai Menteri termasuk Kementerian Belia (Pemuda) mereka..banyak lagi nak kongsi ni..tapi cukuplah sekadar itu.

Semalam, sempat ana mengatur ikhwah akhowat JIM yg turut hadir ke forum utk makan malam bersama Pak Ustaz Lutfi. Beliau salah seorang generasi pertama dakwah PKS bersama Ketua Majlis Syura PKS Pak Ustaz Helmi...kami menemui beliau setelah beliau selesai berusrah di salah satu lokasi di Jakarta. Beliau juga salah seorang MP PKS...Banyak perkongsian yang kami terima daripada beliau, alhamdulillah..
Moga perjalanan ke Jakarta diberkati dan dirahmati Allah SWT.

Fakhrul
Jakarta

0 comments:

Pages