Friday, November 09, 2012

Bulatan Gembira Di Kerteh

Alhamdulillah di sebalik kesibukan kerja-kerja shutdown di Kerteh, Terengganu, para belia IKRAM masih sempat mengikuti halaqah mingguan di Kerteh. Dalam gambar, belia-belia industri Kerteh sedang khusyuk mendengar penyampaian khas oleh Pengerusi Tarbiah IKRAM Kemaman, Ustaz Muzahar Hitam. Beliau hadir untuk memantau perkembangan usrah 01 di daerah Kemaman disamping memberikan taujihat tentang Islam dan Iman. Sempat juga bermuayasyah. Mudah-mudahan menambahkan keberkesanan dan produktiviti halaqah belia ini selepas ini.


Antara perkara utama yang dikupas oleh Ustaz Muzahar ialah :-

1- Islam adalah satu cara hidup yang menyeluruh dan sempurna. - rujuk surah al-Maidah : 3

2- Islam ialah penyerahan diri secara total kepada Allah SWT. Mentauhidkan Allah, tunduk dan beriman kepada Allah SWT - rujuk surah ali-Imran : 83 (Apakah mereka mencari yang lain dari agama Allah? Padahal kepada-Nya lah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi

3- Merangkumi 4 perkara pokok - akidah, ibadah, akhlak dan syariat.

4- Konsep pengabdian manusia kepada Allah SWT - adz-Dzariat :56 (Dan ingatlah Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadah kepada-Ku)

5- Berusaha membentuk keperibadian diri agar menjadi hamba Allah SWT yang sebenar. Jaga solat, ibadah khusus, akhlak dan lain-lagi khususnya di kalangan pemuda.

Moga 'bulatan gembira' ini terus hidup subur di dalam membina generasi kemenangan inshaAllah.

Naqib pula telah mengemaskini kehadiran dan pengisian di dalam sistem SPI IKRAM (lihat notebook) agar segala maklumat halaqah dapat dipantau dari masa ke semasa.

0 comments:

Pages