Sunday, December 11, 2005

Catatan Kelana X-REK KRJ Ganu 2005

..kembali dari Kota Bharu dengan perasaan yang bercampur-campur. Namun, kehadiran anak usrahku iaitu akh Ammar, melegakan perasaan sendirian di dalam perjalanan. Beliau merupakan pelajar Tingkatan 4 SM Teknik Dungun yang tinggal kebetulan di DUN Pengkalan Pasir...keluarga beliau juga mula ku kenali sejak ziarah ke rumah beliau pada pertengahan bulan November yang lalu..malah keluarga beliau menghantar beliau ke KB Mall, tempat aku menjemput beliau untuk bersama berkelana ke Dungun, Terengganu untuk menyertai XPDC Remaja Kental (X-REK) anjuran KRJ Terengganu.

..sepanjang perjalanan KB-Dungun dalam hujan renyai2, ku lihat banjir mula melanda kawasan2 pesisiran sungai. Hujan begitu lebat sejak selepas pilihanraya kecil. Sempat juga aku berbalas2 sms dengan zaujah yang kini telah sampai ke Sg Petani untuk PPN JIM 2005. Nampak anak usrahku kurang selesa aku bersms sambil memandu...he he...dia belum kenal lagi naqibnya ni..

..alhamdulillah, ketibaan kami di SRIAAD telah disambut oleh ikhwah akhawat penganjur dan peserta program. akh Din kata so far dekat 30 orang sudah mendaftar..alhamdulillah. Banner X-REK menarik sekali dengan background Gunung Everest sewaktu winter! Hai..kalau ye pun jangan la ambil yg luar negara punyer...ini Bukit Bauk je..tapi aku pernah sebut pada sorang teman yang Bukit Bauk ni anggap je la mcm Gunung Fuji ke...rasala mcm mencabar sket!

..program X-REK 2005 selesai disempurnakan. Majlis penutup bersama SU JIM Terengganu, Ust Muzahar (juga perasmi pembukaan pd hari khamis lepas) berjalan lancar walaupun semua keletihan dengan XPDC mendaki Bukit Bauk yg terletak lebih kurang 5km dari SRIAAD. Perjalanan pulang cukup memenatkan kerana terpaksa 'menapak' dari kaki bukit ke SRIAAD di waktu tengahari (nasib baik cuaca mcm 'winter' je cuma tak hujan). Sempat post-mortem ngan semua AJK dan respons peserta dalam borang muhasabah cukup baik.

..selepas ini persediaan ke-2 sebagai persiapan ke X-REK Pusat pada 23-25 Dis ni..KRJ Ganu akan hantar sekurang2nya 1 pasukan iaitu 3 lelaki & 3 perempuan. So far, seramai lebih kurang 10-15 orang remaja Tingkatan 2-3 telah menyatakan minat mereka untuk hadir ke sesi latihan ke-2 di SRIAA Kerteh pula (kemungkinan nak ke Pusat Rekreasi Air Menderu pula) pada 15-16 Dis...do'akan moga dipermudahkan dan terus diberkati usaha2 tarbiah & dakwah remaja ini..

Temerloh (baru sampai dr Kerteh..of course dah terlena di R&R Gambang td)
11 Dis 2005

0 comments:

Pages