Friday, December 09, 2005

Usul 20 al-Banna

Prinsip pertama: Islam adalah sistem hidup syumul,mencakupi seluruh bidang kehidupan,iaitu: 1.Negara & tanah air @ kerajaan & umat. 2.Akhlaq & kekuatan @ rahmah & keadilan. 3.Kebudayaan & undang2 @ ilmu & kehakiman. 4.Meterial & kekayaan @ hasil usaha & kecukupan. 5.Jihad & dakwah @ tentera & fikrah. 6.Sepertimana ia adalah aqidah yang sebenar & ibadat yang sahih,sama sahaja tanpa ada perbezaan.

Prinsip kedua: Al-Qur'an al-Karim & al-Sunnah yang suci adalah sumber rujukkan bagi semua muslim untuk mengetahui hukum-hakam agama Islam.Al-Qur'an di fahami selari dengan kaedah bahasa Arab tanpa memberat-beratkan & membuta tuli serta memahami hadis yang suci bersumberkan perawi2 yang thiqah.

Prinsip ketiga: Pada iman yang benar & ibadat yang sahih serta mujahadah terdapat nur & kemanisan yang dicampakkan oleh Allah kedalam hati dikalangan hambaNya,menurut siapa yang dikehendaki.Namun,iham,lintasan hati,kasyaf (pandang tembus) & mimpi bukanlah dalil2 (hujah) bagi hukum syara'.Ia tidak diambil kira melainkan dengan syarat ia tidak bertembung dengan hukum-hakam agama & nas2nya.

Prinsip keempat: Tangkal azimat,jampi serapah,al-wad',al-ma'rifah,tukang tilik & dakwaan mengatahui perkara ghaib semuanya adalah perkara mungkar yang wajib diperangi kecuali ia mengandungi ayat al-Qur'an @ mentera yang ma'thur.

Prinsip kelima: Pandangan imam (pemerintah) @ timbalannya pada perkara yang tidak mengandungi nas,@ pada perkara yang boleh diandaikan beberapa wajah pendapat @ mengandungi "masalih mursalah" boleh dipraktikkan selagi tidak bertembung dengan kaedah syara'.Adakalanya ia berubah bergantung kepada keadaan,uruf & adat. Prinsip asal ibadat ialah ta'abbut tanpa menghiraukan makna2,& prinsip asal adat ialah melihat kepada rahsia2,hikmah & tujuannya.

Prinsip keenam: Pandangan setiap orang boleh diterima & ditolak kecuali Nabi yang maksum saw.Setiap apa yang datang dari salafussalih,yang selari dengan kitab & sunnah adalah diterima.Jika tidak maka kitab & sunnah adalah lebih utama diikuti.Kita tidak menyarankan sebarang tuduhan @ kecaman kepada peribadi tertentu pada masaalah yang diperselisihkan.Terserah pada niat mereka,apa yang mereka lakukan telah berlalu.

Prinsip ketujuh: Setiap muslim yang tidak mencapai tahap mampu meneliti dalil2 bagi hukum-hakam cabang hendaklah mengikuti imam (mujtahid) agama.Ada baiknya juga,disamping ikutan ini,ia berijtihad sekadar termampu untuk mengetahui dalil2 (hukum-hakam agama).Ia juga hendaklah menerima tunjuk ajar yang berserta dalil2,sekiranya pasti kebaikkan mereka & keilmuannya.Jika ia dari kalangan ilmuan maka hendaklah ia menampung segala kekurangan ilmiyyah sehingga ia mampu untuk sampai martabat mampu meneliti (hukum-hakam).

Prinsip kelapan: Perselisihan fiqh pada perkara cabang tidak seharusnya menjadi punca perpecahan dalam agama & mengheret kepada permusuhan & saling benci membenci.Setiap mujtahid mendapat ganjarannya.Tiada salahnya membuat penjelasan ilmiyyah pada masaalah perselisihan di bawah naungan rasa mahabbah kerana Allah SWT & saling tolong-bantu untuk mencapai hakikat (kebenaran) tanpa mengheret kepada perdebatan yang tercela & rasa ta'assub.

Prinsip kesembilan: Setiap permasaalahan yang tidak mendorong kepada amal,berkecimpung kedalamnya adalah antara perbuatan memberat-beratkan yang ditegah oleh syara'.Antaranya:Memperbanyakkan cabang2 hukum-hakam yang masih belum berlaku & melibatkan diri kepada makna2 ayat al-Qur'an yang masih belum tercapai oleh ilmu & membicarakan kelebihan antara para sahabat & perselisihan antara mereka.Setiap mereka mempunyai kelebihan mendampingi Rasul & menerima ganjaran niat mereka,(lebih2 lagi) terdapatnya banyak pandangan/pilihan dalam menta'wil (isu ini).

Prinsip kesepuluh: Mengenal Allah dan mentauhidkan dan mensucikanNya adalah kemuncak aqidah Islam.Kita mengimani ayat2 sifat dan hadis2 yang sahih serta apa2 tasyabuh (penyerupaan) yang layak bagi Allah sepertimana datangnya,tanpa menta'wil dan ta'til (menafikan).Kita tidak mendedahkan diri kepada sesuatu yang terdapat padanya perselisihan antara ulama'.Sudah cukup untuk kita dengan apa yang dicukupkan oleh Rasul.Allah SWT berfirman yang bermaksud:"Dan orang2 yang mendalam ilmunya berkata kami beriman dengan semuanya (ayat2 yang mutasyabihat) dari Tuhan kami". (Surah Ali-Imran 7).

Prinsip kesebelas: Setiap bid'ah yang ada dalam agama Allah yang tiada asal prinsip,manusia menganggapnya baik menurut hawa nafsu mereka,sama ada menambah atau mengurang,merupakan satu kesesatan yang wajib diperangi.Kita mesti menghapuskannya dengan cara terbaik yang tidak membawa kepada malapetaka yang lebih buruk.

Prinsip keduabelas: Bid'ah idhafiyyah,tarkiyyah dan beriltizam dengan ibadat yang mutlak merupakan perselisihan fiqh.Semuanya terdapat pandangan ulama' dan tidak mengapa kita mencari hakikat dengan dalil dan bukti.

Prinsip ketigabelas: Mengasihi,menghormati dan memuji orang salih lantaran amalan baik mereka adalah merupakan qurbah (menghampirkan) diri kepada Allah.Para auliya' ialah mereka yang dinyatakan pada Firman Allah:"Mereka yang beriman dan bertaqwa kepada Allah."Karamah mereka adalah thabit dengan syarat2 yang syarie.Disamping itu,kita beriktikad mereka tiada kuasa memberi manafaat dan mudarat kepada diri mereka sendiri sama ada semasa hidup atau selepas mereka mati.Lebih2 lagi untuk menghulurkan itu semua kepada orang lain.

Prinsip keempat belas: Menziarahi kubur walau bagaimana keadaan sekalipun adalah sunnah yang disyariatkan dengan cara yang ma'thur.Tetapi meminta pertolongan kepada ahli kubur-walau siapapun mereka- menyeru mereka kerana perkara tersebut,meminta hajat dari mereka sama ada dari jauh maupun dekat,bernazar kepada mereka,menutupinya,menerangi dengan lampu,menyusapnya,bersumpah dengan selain Allah dan apa jua yang disertai dengan bid'ah merupakan dosa besar yang wajib diperangi.Kita tidak menta'wil terhadap amalan2 tersebut demi menutup fitnah (kemungkaran) yang lebih parah.

Prinsip kelima belas: Berdoa kepada Allah disamping bertawasul dengan salah satunya makhluk adalah perselisihan cabang (furu') dalam cara berdoa yang tidak termasuk dalam masaalah aqidah.

Prinsip keenam belas: 'Uruf yang pincang tidak akan mengubah hakikat lafaz2 syara'.Bahkan wajib mengenal pasti batas2 makna yang dikehendaki dengannya dan berhenti pada sempadannya.Sepertimana wajib berwaspada dari tipu-daya lafaz pada setiap perkara agama dan dunia.Kita mengambil kira 'benda' yang dinamakan (musammayat) bukannya nama itu sendiri.

Prinsip ketujuh belas: 'Aqidah adalah asas amalan.'Amalan hati lebih utama berbanding amalan anggota.Mendapat kesempurnaan dengan keduanya adalah dituntut pada syara' sekalipun terdapat perbezaan mertabat tuntutan tersebut.

Prinsip kelapan belas: Islam membebaskan aqal dan menggesa untuk memerhatikan alam semesta,menjunjung martabat ilmu dan alim ulama',serta mengalu-alukan perkara yang baik lagi manafaat.Hikmah adalah barang yang hilang daripada orang mukmin,sesiapa yang menemuinya maka dialah yang paling berhak terhadapnya.

Prinsip kesembilan belas: Adakalanya penelitian syara' tidak meliputi penelitian aqal dan demikian jualah sebaliknya.Namun keduanya tidak berselisih pada perkara qati'e (muktamad).Hakikat ilmiyyah yang sahih tidak bercanggah dengan kaedah syara' yang thabit.Dan setiap perkara dzanni dari keduanya ditakwilkan agar sejajar dengan perkara qati'e.Sekiranya keduanya adalah perkara dzanni maka pandangan syara'lah yang lebih utama untuk diikuti sehinggalah pandangan aqal itu thabit (kebenarannya) atau ia gugur dengan sendirinya.

Prinsip kedua puluh: Kita tidak mengkafirkan seorang Muslim yang mengucapkan dua kalimah syahadah dan beramal dengan segala tuntutannya,melaksanakan kefardhuan - dengan pandangan atau maksiat - melainkan: - Mengakui kalimah kufur. - Mengingkari perkara agama yang sedia dikatahui daruri. - Mendustakan Al-Qur'an yang jelas maknanya. - Menafsirkan menurut gambaran yang tidak sealiran dengan tata bahasa Arab pada semua keadaan. - Atau ia melakukan suatu amalan yang tidak dapat dianggapi (ditakwilkan) selain dari kufur.

0 comments:

Pages