Thursday, January 19, 2006

Mohon Petunjuk

Antara doa yang kuamalkan sepanjang aku mengenali dakwah di UK hingga ke hari ini ialah doa mohon petunjuk iaitu selepas solat istikharah dua rakaat :

"Ya Allah, sesungguhnya aku meminta pilihan yang tepat kepada-Mu dengan ilmu-Mu dan aku memohon kekuatan (untuk menyelesaikan permasalahanku) dengan kekuasaan-Mu. Aku memohon kepada-Mu anugerah-Mu yang Maha Agung, sesungguhnya Engkau berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa. Engkau mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui, dan Engkau Maha Mengetahui perkara-perkara yang ghaib.

"Ya Allah, jika Engkau mengetahui permasalahan ini - ...... - baik bagiku, untuk agamaku, kehidupanku dan akibatnya terhadap diriku (di dunia dan di akhirat), maka takdirkanlah hal itu untukku dan mudahkanlah hal itu untukku, kemudian berkahilah aku padanya.

"Dan jika Engkau mengetahui permasalahan ini jelek bagiku, untuk agamaku, kehidupanku dan akibatnya terhadap diriku (di dunia dan di akhirat), maka jauhkanlah hal itu dariku dan jauhkanlah aku darinya, dan takdirkanlah untukku kebaikan dimana sahaja kebaikan itu berada, kemudian redhailah aku padanya."

(hadis riwayat Bukhari (VIII/146) dari Jabir bin Abdillah r.a.)

Ameen...

0 comments:

Pages