Tuesday, October 09, 2012

Sukan IKRAM Negeri Terengganu 2012

Alhamdulillah IKRAM Negeri Terengganu telah berjaya mengadakan Sukan IKRAM Negeri 2012 untuk lelaki pada 6 Oktober 2012 di Kompleks Sukan UiTM Dungun. Sebelum ini telah diadakan sukan untuk Wanita IKRAM Terengganu juga di venue yang sama. Kali ini sebanyak empat kontingen mewakili empat daerah IKRAM - Kemaman, Dungun, Kuala Terengganu dan Besut - telah menyertai acara sukan tahunan IKRAM ini. Lima jenis sukan dipertandingkan iaitu bolasepak, bolatampar, badminton, ping pong dan sepak raga bulatan. Pada tahun ini ianya melibat sekitar 100 orang peserta dan dirasmikan oleh TYDP IKRAM Negeri, Hj Nawawi Yusof.

Hj Nawawi sedang menyampaikan ucapan perasmian Sukan IKRAM 2012

Menurut Pengarah Sukan IKRAM 2012 Ir Hj Mohammad Sahide Ibrahim di dalam ucapan pembukaannya meraikan semua kontingen, beliau berharap agar aktiviti tahunan sukan ini mampu memupuk semangat kesukanan yang tinggi disamping mengeratkan ukhuwwah di kalangan ahli IKRAM. Di samping itu ianya juga sebagai wadah untuk setiap daerah berusaha menggiatkan kegiatan sukan di tempat masing-masing agar kesihatan dan kecergasan kita sentiasa terjaga.

Antara peserta Sukan IKRAM 2012 yang hadir di majlis pembukaan

Di dalam ucapan perasmian pula, Hj Nawawi menekankan peri pentingnya sukan sebagai salah satu wasilah tarbiah IKRAM bagi memastikan ahli-ahli yang sihat dan cergas tubuh badan. Ini bertepatan dengan salah satu daripada 10 muwassafat keperibadian muslim yang digariskan oleh asy-Syahid Imam Hasan al-Banna rh iaitu qawwiy al-jismi atau kuat tubuh badan. Tubuh badan yang cergas dan kuat diperlukan di dalam menggerakkan aktiviti-aktiviti dakwah dan khidmat masyarakat IKRAM. Beliau juga menyeru agar penglibatan di dalam sukan ini dapat mengeratkan tali silaturrahim sesama ahli. Beliau juga gembira dengan penyertaan semua daerah kali ini termasuk kontingen paling bergaya iaitu IKRAM Besut yang datang lengkap dengan mascotnya tersendiri. Ini menunjukkan aktiviti sukan mampu dijadikan wadah mengumpul bakal ahli-ahli baru terutama di kalangan belia remaja.

Kontingen paling bergaya diketuai oleh Ir Hj Abdul Aziz Abdullah, bekas Pengarah SATU Daerah Dungun, bersama delegasi

Tahun ini IKRAM Besut hantar pasukan yang full dan dipenuhi anak-anak muda dari Institut Perguruan Besut - bakal guru la kira ni - mereka johan bolasepak dan bolatampar serta naib johan sepak raga bulatan. Manakala pencabar terdekat IKRAM Kemaman johan pingpong dan badminton serta naib johan bolatampar. IKRAM Dungun pula johan sepak raga bulatan dan naib johan bolasepak. IKRAM Kuala Terengganu yang pada sukan yang sama tahun lepas sebagai juara kali ini tidak menang satu acara pun. Johan keseluruhan buat pertama kalinya disandang oleh IKRAM Besut.

Pasukan bolasepak IKRAM Kemaman yang digeruni lawan. Gandingan veteran dan orang muda. 
Berbaju putih ialah Pengarah Sukan IKRAM 2012 Ir Sahide Ibrahim (pengadil perlawanan)

Bergambar sebelum perlawanan bolasepak di antara IKRAM Kemaman dan IKRAM Dungun. 
Walaupun Dungun diwakili ramai pemain import, tetapi Kemaman masih mampu menang dengan 1-0.

Johan keseluruhan - IKRAM Besut - daerah IKRAM paling muda ! Naib Johan Kemaman

Para peserta dan urusetia Sukan IKRAM 2012 bergambar beramai-ramai sempena majlis penutup. 

Semoga bertemu lagi di tahun hadapan. Mungkin di Besut pula!

Jangan lupa, kita giatkan aktiviti riadah di kalangan kita setiap minggu selain amalan peribadi setiap hari.




0 comments:

Pages