Thursday, November 03, 2005

29 Ramadhan….al-Quranku masih ketinggalan

Alhamdulillah menjelang Ramadhan abg sekeluarga bersiap ke Muar….isteri abang telah pun bersiap dengan kelengkapan barang2 sepanjang cuti hari raya…plan kali ini ialah untuk berhariraya di Temerloh dan kembali ke Muar pada hari kedua dan selanjutnya…so ambil kesempatan berbuka puasa di Muar dahulu…lagipun nak ambil Maryam dan Hafsa yang telah pulang dua hari lebih awal mengikuti tok mak depa….

Pagi2 lagi dapat call daripada seorang kawan…dengan nada sedih dan lain macam pulak kali ni..dia kata..”…Hj…aku tak tahu kat siapa nak mengadu…baru hilang RM2000 semalam selepas keluar daripada bank..letak duit atas tempat duduk…tak sedar cermin pintu tak tutup…habis kena kebas…semua tu untuk belanja raya keluarga aku…memang cuai aku…”. Ini juga kawan yang selalu marah2 abg dan kakitangan abg…hot-tempered betul style dia ni..mentang2 kita kontraktor dia..abg jawab, “Don’t worry my friend….give me your account no. I will help you.” Mengetahui latar belakang dia, sempat kunasihati dia..”Musibah yang kita terima ini ialah supaya kita kembali ingat Allah dan kembali untuk taat kepada perintah Allah..”. Cepat dia jawab sms ku..”Betul hj…terima kasih atas nasihat..”. Puas juga abg cari bank ..sebab hari ni cuti umum Deepavali dan tak banyak cawangan Maybank yg ada ATM Deposit machine..

Sampai di Muar, mertua dan anak-anak sudah menunggu…selesai solat jamak qasar bersama isteri, terus abg capai al-Quran…masih di juzuk 24..jauh lagi ni…tanya isteri…alhamdulillah beliau dah masuk juz 26..tak pe boleh catch up lagi..

Malam 29 Ramadhan….beriktikaf di Masjid Jamek Bandar Muar…masjid yang sering ku kunjungi untuk beriktikaf setiap kali di hujung Ramadhan ketika berada di Muar…masjid yang diselenggara dengan baik dan bersih….bersahur dengan makanan yang dibekali oleh isteri…(kali pertama sejak sepanjang 10 mlm terakhir di Kerteh)…kemudian sempat mendengar kuliah subuh berhubung aqidah Islam..menarik sekali isi dan penyampaiannya….kata beliau, untuk ubat hati ada 6 cara :-
Membaca dan tadabbur al-Quran
Melakukan solat tahajjud
Berlapar dengan berpuasa
Memohon ampun di waktu sahur
Bergaul dengan orang-orang soleh
(tak sempat pula beliau habiskan…)

Lepas solat Duha, solat hajat dan istikharah serta khidmat diri, abg terus habiskan al-Quran hingga ke juzuk 26….aduh banyak lagi…sempat ke ni? Esok dah nak raya….

Pagi ni kami sekeluarga bermusafir ke Temerloh…untuk berhari raya..isteri dan anak-anak sibuk juga menghabiskan tilawah al-Quran mereka….alhamdulillah…walaupun penat memandu tetapi gembira isteri dan anak-anak sentiasa mendekati al-Quran.

Sampai di kampong….bersalam2an dengan semua…abah mak dan adik beradik…kami terus solat…lepas mathurat..terus sambung tilawah…isteriku berjaya khatam sekitar pukul 5.15 ptg….abg pula tamat juz 29 pukul 6.50 ptg….sambil berdoa…”Ya Allah ketemukan kami semula dengan bulan-Mu yang mulia dan penuh barakah ini…”

0 comments:

Pages