Thursday, November 24, 2005

Dakwah Remaja Lagi...

Selepas 'menziarahi' klien di PETLIN tadi, terus aku ke Masjid Kg Labohan yang terletak berdekatan worksyop STS untuk solat 'asar berjamaah...sempat la habis 2 mukasurat surah atTaubah sebelum azan berkumandang...dah lama aku tak solat di sini rupanya sejak berpindah ke Kerteh awal November 2004..malah program berbuka puasa yang sudah dua tahun berturut2 diadakan di masjid ini tidak dapat dilaksanakan pada Ramadhan kali...bertukar ke Masjid Tg Mizan, Kerteh pula..tapi bukan sekali...lima kali berbuka puasa..alhamdulillah. Masjid Jamek Kerteh yang juga berhampiran dengan worksyop STS kini menjadi kunjungan utama setiap waktu solat selain solat subuh dan isyak yang selalu ku laksanakan di Masjid Tg Mizan kerana berhampiran dengan rumah.

...Kunjungan kali ini agak istimewa. Lepas solat, aku nampak ada 5 orang remaja duduk sambil membaca kitab Fadhail 'Amaal..kitab taklim yang sering dibaca dan boleh didapati hampir di kebanyakan masjid dan surau....banyak sungguh pahala penulisnya iaitu Syeikh Maulana Muhammad Yusuf al-Kandahlavi yang bersama pengasas Gerakan Jamaah Tabligh iaitu Syeikh Muhammad Ilyas rahimahulLah..berpusat di Nizamuddin, New Delhi, India ini...ramai umat yang lalai kembali menyahut seruan iman untuk bersama beriltizam dengan Islam di seluruh dunia..walaupun hati kecilku berkata, alangkah baiknya buku-buku karya Syeikh Hassan al-Banna, Sayyid Qutb, Maulana Maududi sepatutnya juga menjadi rujukan-rujukan utama bacaan umat Islam hari ini..

...aku pun menghampiri mereka...sambil mereka meneruskan pembacaan..sempat aku sms pada zaujah tersayang yang aku sedang bersama mereka...doakan ye..

(bersambung....perkenalan...makan roti canai...bincang nak buat kem ibadah di masjid....ziarah Imam Masjid...)

0 comments:

Pages