Thursday, August 16, 2012

PSR Kemaman - Iktikaf Perdana di Masjid Jamek Kerteh

Alhamdulillah di antara program PSR yang penghujung ialah program iktikaf perdana di Masjid Jamek Kerteh. Ianya telah dimulakan sejak malam 21 Ramadan sehingga ke malam 27 Ramadan iaitu berakhir pada selepas solat subuh. Masjid Jamek Kerteh terletak di Pekan Kerteh dan meliputi 3 buah kampung utama iaitu Kg Telaga Papan, Kg Tengah dan Kg Gelugor.



Program ini disertai juga jamuan sahur bagi memudahkan para ahli jemaah masjid untuk melakukan ibadah iktikaf di masjid ini.


Dengan kerjasama pihak pengurusan masjid, program ini diselitkan dengan siri tazkirah subuh. Antaranya yang disampaikan oleh salah seorang imam yang didatangkan khas dari sebuah pesantren di Jawa Tengah iaitu Ustaz Shuaib Ridzuan. Beliau sebenarnya berasal dari kepulauan yang berhampiran dengan Australia. Menamatkan ijazah beliau dalam bidang Syariah dan kini guru sepenuh masa di pesantren yang memiliki lebih 1000 orang pelajar itu termasuk yang datang dari negara kita. Beliau bersama seorang lagi sahabat beliau Ustaz Uthman menjadi imam teraweh di masjid ini sehingga ke malam ke-25 Ramadan sebelum berangkat pulang ke Indonesia semula.


Semoga kehadiran ahli-ahli IKRAM Kemaman yang memakmurkan masjid ini menjadi contoh kepada masyarakat kampung di sekitar untuk turut bersama mengamalkan sunnah rasul yang mulia ini di sepuluh hari terakhir Ramadan. Semoga meraih keampunan Allah SWT dan diredhai segala amalan kita.

0 comments:

Pages