Monday, October 31, 2005

Bekalan dakwah...27 Ramadhan

Kita sama-sama telah faham dan merasai bagaimana jalan dakwah itu penuh dengan godaan, tentangan dan duri; bukannya jalan yang ditaburi bunga-bungaan, bukan jalan yang mudah..

Tapi kita yakini jalan ini berpenghujung pada kebaikan; kemenangan dan kemantapan dunia, kenikmatan, kebahagiaan dan selamat dari siksa Allah di akhirat.

Daripada perkongsian2 terdahulu, kita sedar terhadap pentingnya bekalan utk menempuh perjalanan ini; pentingnya iman dan taqwa utk membentengi diri dan atasi segala halangan tanpa penyimpangan.

Kita juga dah berkongsi bagaimana pentingnya berbekal dengan Al-Quran juga amalan2 fardhu utk menguatkan iman dan taqwa.

Di samping itu perlu juga kita lihat bagaimana di dalam amalan2 sunat juga terdapat bekalan yang amat penting utk menguatkan hubungan kita dengan Allah swt.. dan antaranya ialah qiamullail, zikir dan doa.

As-Sajdah 16-17
Tatajafa junoobuhum AAani almadajiAAi yadAAoona rabbahum khawfan watamaAAan wamimma razaqnahum yunfiqoona

Fala taAAlamu nafsun ma okhfiya lahum min qurrati aAAyunin jazaan bima kanoo yaAAmaloona

Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur (sedikit sgt tidur kerana tahajud dan amal2 salih); sentiasa berdoa kpd Tuhan dgn perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dgn perasaan ingin (keredhaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian apa yang Kami beri kepadanya..
Tiada seorang pun yang mengetahui persediaan yang telah Kami sediakan utk mereka (dari segala nikmat) yang amat indah dipandang dan menggembirakan, sebagai balasan amal2 salih yang telah mereka kerjakan.

Suasana malam itu sendiri penuh dengan ketenangan dan keheningan.. di mana di saat2 begitu hati sangat bersih dan penuh tumpuan. Ketika itu juga kebanyakan manusia lain sedang lena dalam tidurnya;.. dalam suasana seperti itu kita dapat jauhi riya.

Malam ..saat paling tepat utk bersunyi-sunyian di samping Allah; pada waktu itu ada ruang untuk kita hampirkan diri denganNya; merasakan kemesraan bermunajat denganNya.

Kita sedia maklum solat itu sendiri adalah bekal.. apabila ia dilakukan di keheningan malam, maka ia semakin menambah bekal...

Bagaimana seperti orang2 yang diamuk cinta selalu merindukan malam.. apatah lg orang yang biasa bertahajud lebih lagilah kerinduannya, sebab orang2 beriman lebih besar cintanya kepada Allah ... mengisi malam2nya dengan rukuk, sujud, zikir, tasbih, bertadarus al-Quran, bertaubat, istighfar, berdoa dan menangis kerana takut kepada Allah.

Itu semua merupakan bekal yang amat bernilai ..
Wamina allayli faosjud lahu wasabbihhu laylan taweelan (Al-Insan : 26)

Orang2 di dalam medan dakwah lebih memerlukan qiamullail kerana ia boleh menambah bekalan yang melimpah ruah. Sebb itulah pada saat permulaan dakwah Allah menganjurkan rasulNya melakukan qiyamullail; agar ia bersedia menerima amanah dakwah yang amat berat seperti firman Allah swt dalam surah Al-Muzammil : 1-6 ;

Ya ayyuha almuzzammilu . Qumi allayla illa qaleelan . Nisfahu awi nqus minhu qaleelan . Aw zid AAalayhi warattili alqurana tarteelan . Inna sanulqee AAalayka qawlan thaqeelan . Inna nashiata allayli hiya ashaddu watan waaqwamu qeelan .

”Wahai orang yang berselimut! Bangunlah tahajud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yg tidk dapat utk berehat), Iaitu separuh daripada waktu malam, atau kurangkan atau lebih sedikit daripda separuh itu, Dan bacalah Al-Quran dengan tartil. Begitulah engkau dan pengikut2mu membiasakan diri dengan ibadat yang berat kepada hawa nafsu kerana Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran yang mengandungi perintah2) yang berat (kpd orang2 yang tidak bersedia menyempurnakannya). Sesungguhnya sembahyang dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya.”

Bangun malam merupakan mujahadah utk kuatkan tekad dan azam; mengalahkan syaitan dan melatih jiwa utk tunduk kepada Allah. Orang yang tinggalkan tidur, tilam yang empuk serta istirehatnya lalu bangun dan bersuci – lantaran mengutamakan ibadah utk bertaqarrub dengan Tuhannya.. ini benar2 menjadi bekal dan persiapan bagi kita utk memikul tugas dakwah yang berat ini.

Bangun waktu malam, ketika manusia lain lena; adalah ketulusan, kemurniaan, keikhlasan pada Allah dan terbebasnya hati dari pengaruh riya. KeIKHLASan adalah hal yang paling diperlukan oleh aktivis dakwah kerana tanpanya amalan jadi tidak berguna.

Dalam Al-Quran juga byk anjuran melakukan qiyamullail juga kebaikan khusus utk golongan yang melaksanakannya;

QS Al-Furqan: 63-63 – hamba2 yang diredhai; bjln di bumi dengan sopan santun; mengerjakan ibadat pd mlm hari dgn sujud dan berdiri

QS Al-Furqan: 75 – mereka dibalas dgn mndpt tempat yg tinggi di syurga disebabkan kesabaran mereka …

Qs Az-Zumar: 9 – (engkaukah yg lebih baik) atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan azab serta harapkan rahmat ….

Orang2 yang tidak dapat tidur malam kerana memikirkan akhirat (azab, hisab, pembalasan nikmat dan seksa) … kerananya ia dapat memadukan takut dan harap dalam sujud dan berdirinya… bekal yang dapat membantu utk bersemangat dlm beramal dan mempersiapkan diri.

Zikir kepada Allah dan tasbih di waktu malam adalah santapan rohani dan bekal bagi ruh serta hati.. dimana orang yang merasakannya akan lebih prihatin terhadapnya seperti firman Allah swt dalam surah Al-Insan : 26;

QS At-Thur 48-49 - ..bersabarlah; bertasbih semasa engkau bangun, dan juga waktu malam, dan ketika subuh..

QS Qaff 39-40 - ..bersabarlah akan apa yang diperkatakan mereka; bertasbihlah terutama sebelum matahari terbit dab terbenam, serta bertasbihlah pd malam hari dan sesudah solat.

Kita semua banyak melakukan dosa dan sememangnya tidak sempurna dalam melakukan kewajipan .. sewajarnya kita mengetuk pintu keampunan Allah di penghujung malam selain meminta rahmatNya.. sebab di waktu itu doa sangat makbul. Allah swt memuji orang2 yang beristighfar di penghujung malam.. seperti firmanNya dalam surah Al-Imran : 15-17, Az-Zaariyat : 15-18.

Doa waktu malam adalah ibadah paling afdal dan menyenangkan; di tgh malam yang hening seorang hamba merendahkan diri utk meminta kepada Tuhannya; Al-Aaraf : 55-56 – ”...berdoalah dgn merendah diri; Allah tidak suka kepada orang2 yg melampaui batas.. rahmat Allah dekat kepada org2 yang memperbaiki amalannya”

Dari Umamah ra ;
Seseorang bertanya; ”Wahai Rasulullah, doa apakah yang paling didengar?” Baginda menjawab; ”Doa di malam yang terakhir dan di setiap selesai solat wajib”
(Hadith riwayat Al-Tirmizi)

Dari Jabir ra ;
Rasulullah saw bersabda; ”Pada waktu malam ada satu waktu, bila seorang Muslim memohon kepada Allah akan kebaikan dunia dan akhirat, maka Allah pasti akan mengabulkannya; Dan hal itu ada pada setiap malam”
(Hadith riwayat Muslim)

Doa ketika sujud itu sangat penting... sebab waktu itulah detik kita paling hampir dengan Allah..

Dari Abu Hurairah ra ;
Rasulullah saw bersabda; ”Sedekat-dekat hamba kepada Tuhannya adalah ketika ia bersujud, jadi perbanyakkanlah doa”
(Hadith riwayat Muslim, Abu Daud dan Nasa’i)

Jadi tepatlah bg kita para da’i bila mendapati gangguan dan perancangan musuh memohon bantuan taqdir di waktu sahur..

“Ya Allah, kami berlindung denganMu ketika di leher para musuh dan orang2 yang sombong. Serta kami berlindung kepadaMu dari kejahatan mereka”

“Wahai Tuhan Kami, janganlah engkau jadikan kami sasaran fitnah bagi orang2 zalim dan selamatkanlah kami dengan rahmatMu dari kaum kafirin”

“Ya Allah, kalahkanlah musuh-musuhMu; musuh2 agamaMu dan berilah kami kemenangan yang gemilang atas mereka, hingga dapat memuaskan hati kami dan menghilangkan kemarahan di hati kami”


Dari Abu Hurairah ra
Rasulullah saw bersabda; “Ketika malam sudah mencecah sepertiga yang terakhir, Allah turun ke langit dunia lalu berkata; sesiapa yang berdoa kepadaKu akan Aku sahut, siapa yang memohon kepadaKu akan Aku perkenankan, dan siapa yang memohon ampunan kepadaKu akan Aku ampuni.”
(Riwayat Al-Bukhari, Muslim dan Malik)

Patutkan kita menunda-nunda dan bermalas-malas setelah mengetahui janji2 Allah ni?

Dari Abu Hurairah ra;
Rasulullah saw bersabda; ”Semoga Allah merahmati seorang lelaki yang bangun malam, lalu melakukan solat dan mengejutkan isterinya. Bila isterinya enggan, maka ia memercikkan air di mukanya. Semoga Allah merahmati seorang wanita yang bangun malam, lalu melakukan solat dan membangunkan suaminya. Jika suaminya enggan, maka ia memercikkan air di wajahnya”
(Hadith riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih)

Solat sunat paling afdal adalah qiamullail seperti sabda Rasulullah saw;
”Solat yang paling afdal setelah solat wajib adalah qiyamullail”
(Riwayat Muslim)

Antara hal yang dapat bantu kita kerjakan qiamullail ialah keikhlasan niat, kuat tekad, mmperbaharui taubat, jauhi maksiat siang hari, tidur awal, qailulah (tidur sekejap waktu siang) bila berkesempatan, dan memohon bantuan Allah swt. Kita mesti membiasakan solat malam dan menambah bekal diri..
Dari Abdullah bin Amr bin Al-Ash, Rasulullah saw bersabda; ”Wahai Abdullah, janganlah kamu menjadi seperti si fulan; ia bangun malam tetapi tidak melakukan solat malam”

Dalam Risalah al-Munajat; Imam Al-Syahid Hassan Al-Banna memberi dorongan agar pada pendakwah melakukan qiyamullail; Wahai saudaraku, boleh jadi waktu terbaik utk bermunajat adalah; engkau berkhalwat dengan Tuhanmu di saat orang2 sedang tidur nyenyak dan seluruh alam menjadi hening; pada ketika malam melabuhkan tirainya dan bintang2 menghilang; engkau mengingati Tuhanmu, mengakui kelemahanmu dan keagungan Tuhanmu. Itu semua membuatkanmu merasai kemesraan dihadapanNya, hatimu tenang dengan mengingatiNya, engkau gembira dengan kurnia dan rahmatNya, menangis kerana takut kepadaNya dan menyedari pengawasanNya, tidak pernah jemu berdoa kepadaNya dgn sungguh2 beristighfar, mengadu seluruh keperluan kepada Zat yang tdk pernah lemah oeleh sesuatu pun dan tidak dilekakan oleh segala sesuatu..

Bermohon kepadaNya utk kepentingan dunia kita, akhirat kita, jihad kita, dakwah kita, cita-cita dan harapan kita, tanah air kita, keluarga kita dan diri kita sendiri juga saudara-saudara kita...

”... dan kemenangan itu hanyalah dari Allah yang Maha Perkasa lagi Bijaksana..”
Al-Imran : 126

Kenikmatan jiwa saat qiyamullail dan munajat akan melupakan kita pada keletihan..
Rasulullah solat sehingga bengkak, tidak sedikit pun rasa sakit kerana tenggelam dalam kemesraan bertaqarrub dengn Allah.

Tidak ada suatu waktu di dunia yang menyamai kenikmatan akhirat kecuali waktu yang didahului oleh ahli tahajud yang merasakan lazatnya munajat.. Jom nikmati kelazatannya!

..jom kita bangun waktu malam sebagai sorang hamba yang fakir dan lemah yang menundukkan diri pada Tuhannya; berdiri di depan pintunya dalam rendah diri, dgn rasa lemah, mengakui kelalaian dan dosa2, sgt perlukan keampunanNya, rindukan redhaNya, serta menaruh harapan besar utk rahmat dan syurgaNya..

..jom isi malam2 dgn solat yg khusyuk, sujud yang panjang, doa yang tulus, tasbih ... dan titisan air mata .. yakinlah bahawa Tuhan akan mengabulkan doa2... juga utk kemenangan dan kekuasaan bg agamaNya...juga utk saudara2 kita

Hai jiwaku bertasbihlah dan bersalatlah!
….saat urusan-urusan berat-berat menyerangmu
Apabila hati sudah merasa letih
…dari beban kehidupan yang melelahkan
Alirkan air mata, wahai jiwa
...lalu tumpahlah ia dalah solat
Sesungguhnya Tuhan seluruh alam semesata mendengar
..tangisan jiwa memohon kasihNya ....

moga jadi peringatan dan semangat bagi diri utk terus istiqomah menghidupkan malam dengan qiyamullail utk mendapatkan kekuatan di jalanNya

0 comments:

Pages